Walking in Memphis: Testing One DMO’s Marketing Strategy to Millennials
Tutkimuksessa tutkittiin kahta päästrategiaa, joiden avulla matkailusivustojen ylläpitäjät välittävät vaikutelmia heidän tarjoamista matkakohteistaan. Tutkimuksen aineistona oli markkinointimateriaalia sekä yritysten verkkosivusto. Menetelmässä aineistoa testattiin palveluiden kohderyhmään kuuluvilla käyttäjillä. Tutkimuksessa mitattiin (1) asennetta matkakohteeseen, (2) aineiston tarjoaman viestin selkeyttä, (3) viestin uskottavuutta ja (4) testiin osallistujan ostoaietta. Tutkimuksen tuloksena todetaan, että verkkomarkkinoinnilla on suuri merkitys siihen, mitä matkakohteita kuluttajat suosivat.
Tutkimusmenetelmä toteutettiin siten, että aineistoa kokeiltiin kohderyhmällä järjestystä vaihdellen: aluksi pelkkä markkinointimateriaali, seuraavaksi pelkkä verkkopalvelu ja näiden jälkeen molemmat aineistot yhtäaikaa. Kohderyhmään ei valikoitu vastaajia, jotka olivat käyttäneet samaa palvelua tai matkustaneet palvelun tarjoamiin kohteisiin. Kohderyhmän koko oli 337 vastaajaa. Jokaiselle vastaajalle annettiin ohjekirjanen, jossa on ohjeet tutkimukseen vastaamiseen ja markkinointimateriaalia (eli aineiston fyysinen osio). Yleisenä ajatuksena oli, että vastaajien tulisi ajatella itsensä henkilöiksi, jotka ovat säästäneet lomamatkaa varten ja että nyt on aika tehdä päätös tästä lomamatkasta. Jälkikäteen heiltä kysyttäisiin kysymyksiä, joiden avulla tutkimuksessa mitattavia asioita voitaisiin valottaa.
Tutkimuksessa havaittiin, ettei aineiston esitysjärjestyksellä ole väliä. Asia havaittiin kun huomattiin, että molempien aineistojen herättämät hankinta-aikeet olivat samaa luokkaa silloin, kun molemmat aineistot esitettiin yhtäaikaa. Verkkopalvelu yksittäisenä aineistona oli kuitenkin paljon hyödyllisempi tutkimuksen kohderyhmälle.
Menetelmänä tutkimuksessa on eräänlainen kyselytutkimuksen ja etnografian välimuoto, jossa vastaajalle lähetetään tutkimuspaketti ja lopuksi hänelle esitetään kysymyksiä aineistoon liittyen niiden oikeassa käyttötilanteessa.
Tutkimuksen avainsanat: markkinointi, mainonta, verkkopalvelut, informaatiolähde, matkakohteen valinta
---
Loda Marsha D., Barbara C. Coleman, Kenneth F. Backman (2009). Walking in Memphis: Testing One DMO’s Marketing Strategy to Millennials. Teoksessa: Journal of Travel Research, s46-49.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti