Scott Scanlonin verkkoartikkelissa esitellään uudenlaisen sosiaalisen verkon formaatti, jossa ei ole keskitettyä yhteyspistettä (hubia). Keskitetyn hubin haittapuolena on sen kyky kontrolloida verkkoliikennettä ja tallentaa käyttäjistä ja heidän kavereistaan tietoa, jota voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin. Sosiaalisen median tallentamasta tiedosta enemmän täällä. Uuden hajautetun sosiaalisen median nimi on Diaspora ja sen takana on pieni joukko New Yorkin yliopistosta valmistuneita uuden median ammattilaisia.
Diaspora aloittaa toimintansa näillä näkymin syyskuussa 2010.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Onpas todella hieno ajatus. Tosin sosiaalisen media kentällä taitaa olla jo melkoista ruuhkaa, joten tuo tulee onnistuessaankin yleistymään varmasti ensin lähinnä tietotekniikan kokeneiden aktiiviharrastajien keskuudessa(välttelen tässä ilmausta "nörtti").
VastaaPoistaLisäksi, kun tuo palvelu räjähtää käyntiin, sen ulkoasu ja sisältö tuskin ovat kovin viihteellisiä. Ajatuksena ilmeisesti onkin, että suuri osa eri verkostojen sisällöistä tuotetaan itse. Myös tämä osaltaan syö mahdollisuuksia iskeä kunnolla läpi suuren yleisön kotikäyttöön. Suuri massa kun kaikesta kritiikistä huolimatta aina palaa viihteelliseen ja helppokäyttöiseen vaihtoehtoon.
Tosin tuskin näillä nuorila herroilla on tarkoituksenakaan täysin kaataa kaupallisia palveluita. Hyvän, kauanodotetun mahdollisuuden turvalliselle yhteisöllisyydelle tämä kyllä tarjoaa.
Näyttää siltä, että projekti on otettu aika hyvin vastaan; http://www.kickstarter.com/projects/196017994/diaspora-the-personally-controlled-do-it-all-distr?pos=4&ref=spotlight. Äkkipikaiset voivat vertailla sivun oikeassa reunassa olevia lukuja.
VastaaPoistaOpettaja: tämä on kiinnostava, täytyypä pitää silmällä!
VastaaPoistaSyyskuu meni, kuinka kävi Diasporalle?
VastaaPoista