Sivut

maanantai 10. toukokuuta 2010

Netti ilman mainoksia

Kaikki ovat varmasti ärsyyntyneet joskus nettimainoksista. Yrität esimerkiksi lukea uutista Helsingin Sanomien verkkosivuilta, kun eteen hyppää välkkyvä mainos. Mainoksista voi päästä myös eroon. Mozilla Firefox -selaimen suosittu laajennus Adblock estää nettimainontaa. Myös Greasemonkey-ohjelmalla saa siivottua lähes kaikki mainokset. Vuonna 2006 kirjoitetun artikkelin mukaan Firefoxin Adblockin on ladannut noin kuusi miljoonaa ihmistä. Firefoxin ja Internet Explorerin uusimmissa versioissa on myös sisäänrakennettuja mainonnanestokeinoja.

Kauppatieteen ja psykologian ylioppilas Jesse Riekki tutki graduunsa nettimainontaa ja huomasi sen muuttuneen koko ajan aggressiivisemmaksi. Liikkuvia ja välkkyviä sekä vastavärejä ja voimakkaita kontrasteja käyttävät mainostajat tuntuvat ajattelevan, että mitä pahemmin mainos hyppää silmille, sitä parempi. Riekin mielestä suunta on väärä. Mainostettavan tuotteen mainoksen pitäisi kuvastaa tuotetta. Turha räväkkyys luo tuotteesta rauhattoman kuvan.

Vaikka mainoksiin käytetään yhä enemmän rahaa, menee osa niistä kuluttajilta täysin ohi. IAB Finlandin Nicklas Koski kertoo, että valtaosa käyttäjistä ei näe ponnahdusikkunoita lainkaan ja siksi sellaiset mainokset ovat vähenemässä. Mainostilojen myyjät eivät kuitenkaan ole huolissaan. Helsingin Sanomien markkinointipuolen Jani Ovaska uskoo, että suurin osa käyttäjistä ei osaa tai halua asentaa mainostenesto-ohjelmia. HS seuraa klikkausmääriä, jotka ovat kasvussa koko ajan. Mainosten tarve myös ymmärretään, sillä harva olisi valmis maksamaan esimerkiksi HS:n sivujen selailusta.

Venesmäki, Elina (2006). Netti ilman mainoksia. Luettavissa: http://www.ylioppilaslehti.fi/2006/05/18/netti-ilman-mainoksia/

4 kommenttia:

  1. Mainokset ovat kieltämättä rasittavia,varsinkin kun sama mainos voi ponnahtaa monta kertaa näkyviin. Olen törmännyt myös mainoksiin, joita ei ole saanut kovin helposti suljettuakaan.

    Liiallinen välkkyvyys tjsp. ei saa helposti klikkaamaan mainosta, ennemmin sen sulkee ja jättää tutustumatta tuotteeseen.

    VastaaPoista
  2. Olen täysin samaa mieltä Jesse Riekin kanssa siitä, että aggressiivisten, väkisin näytölle pomppaavien mainosten suunta on väärä. Mainoksen sisältö menee ainakin itselläni kokonaan ohi etsiessäni ärtyneenä x-painiketta. Turhaa rahan tuhlausta mainostajille - ainakin omalla kohdallani.

    VastaaPoista
  3. Mainosten suunta on todellakin väärä. Perinteiset bannerimainokset tai taustakuvana toimivat mainokset ei ärsytä lainkaan, mutta voi jestas niitä mainoksia, joista kuuluu jotain ääntä. Mulle käy vielä usein paniikissa niin, että yritän äkkiä vaan klikata mainosta, jotta se olisi hiljaa ja sitten huomaankin jo olevani mainoksen kotisivulla. Käyttäjäystävällisempää olisi jos mainos olisi vain yhtä rastia, että sais ne vaan äkkiä pois tieltä...

    VastaaPoista
  4. Olispa kiva lukea tutkimus, jossa selvitettäisiin, kuinka tehokkaita nämä silmille hyppäävät mainokset todella ovat. Epäilempä, että ärsyttävät mainokset saattavat jopa vaikuttaa negatiivisesti tuotteen imagoon, mikä ei tietysti koskaan ole tarkoituksena.

    VastaaPoista