Sivut

tiistai 11. toukokuuta 2010

Hakukoneoptimointi internetmarkkinoinnin tukena

Hyvin suuri osa internetsivuista markkinoi jotakin. Perinteiset mainokset ovat kaikkien tiedossa, mutta melko harva mainostaja ottaa huomioon hakukoneoptimointia. Juha Paananen tutki Lappeenrannan teknillisen yliopiston Tietotekniikan osaston diplomityössään hakukoneoptimointia Primesoft Oy:lle vuonna 2006. Ainakin tuolloin aiheesta oli tehty hyvin vähän tutkimusta Suomessa, vaikka internetmarkkinointi kokonaisuutena on maailmanlaajuisesti nopeimmin kasvava markkinoinnin osa-alue.


Miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin eri hakukoneita, kuten Googlea, siksi kaikki yritykset varmasti toivoisivat olevansa hakutulosten kärkipäässä, mutta vain muutamat tässä onnistuvat. Hakukoneoptimoinnilla yritykset voivat siinä onnistua. Lyhyesti sanottuna hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan internetsivuston muokkaamista sellaiseen muotoon, että hakukoneet luokittelevat sivuston mahdollisimman hyvin. Hakukoneet keräävät tietoja sivuilta automaattisesti. Hakukoneet koostuvat kolmesta osasta, hakurobotista, sivukannasta sekä tulostennäytesovelluksesta. Hakurobottien tehtävä on selata läpi sivuja ja lisätä ne sivutietokantaan. Robottien vierailun sivulla pystyy näkemään palvelinten lokitiedostoista tai etsimällä suoraan hakukoneista. Mikäli robotin vierailusta ei näy merkkiä, kannattaa ilmoittaa hakukoneisiin asiasta. Yleensä sivustot tulevat automaattisesti indeksoiduksi. Hakukoneoptimoijan tulee kehittää lista sanoista, joilla hän haluaa sivustonsa löytyvän. Lähteinä voidaan käyttää esimerkiksi omia tuoteryhmiä, palvelunimikkeitä ja internetistä löytyviä hakusanoja tilastoivia palveluita. Tärkeää on myös linkitys ulkopuolisilta sivuilta. Paljon käytettyjen sivujen linkit ovat luonnollisesti hyviä hakukonenäkyvyyteen.

Sivustoa luodessa ensimmäinen asia on osoite. Esimerkiksi www.kalastus.com -osoite löytyy jo osoitteen takia korkealta hakutuloksista. Tutkittaessa sivun HTML-koodia lähes ensimmäisenä vastaan tulee sivun otsikkotiedot (header) ja niiden sisällä otsikkotunniste (title), myös ne ovat hakuoptimoinnissa hyvin tärkeitä. Seuraavana koodissa ovat metatiedot, kuten avainsanat ja kuvaus. Näitä eivät hakukoneet kuitenkaan enää hyödynnä paljoakaan. Sen jälkeen pitää huomioida, että varsinaisessa sivun sisällössä tulee esille mahdollisimman paljon haluttuja hakusanoja, sillä tutkimusten mukaan ihmiset usein vain selailevat sivuja silmämääräisesti. Hakusanoja kannattaa lisätä sivuille paljon, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että sivun ulkonäkö tai luettavuus kärsisi. Tämän jälkeen sivuille pitäisi saada johtamaan mahdollisimman paljon linkkejä. Hyvä sisältö auttaa, mutta myös muita keinoja on. Linkkejä voi pyytää ulkopuolisilta sivustoilta tai sitten voi markkinoida sivuja ilmaisissa tai maksullisissa hakemistoissa. Mikäli hakurobotti ei ole vielä vieraillut sivuilla, voi hakukoneilla ilmoittaa sivujen olemassaolosta.

Osoitteet, joissa sivuston voi ilmoittaa eri hakukoneisiin.

Google: http://www.google.com/addurl

MSN: http://search.msn.com/docs/submit.aspx

Yahoo!: http://search.yahoo.com/info/submit.html


Paanasen Primesoftille tekemässä hakukoneoptimoinnissa tärkeintä oli oikeiden hakusanojen saaminen otsikkotietoihin sekä aiempaa parempi linkitys. Tulokset olivat hyvät: kun toukokuussa 2006 sivuilla kävi 350 kävijää kuukaudessa, oli syyskussa 2006 vierailijoita jo 1268 kuussa. Kävijöitä tuli erityisesti hakukoneiden kautta.

Paananen, Juha (2006). Hakukoneoptimointi internetmarkkinoinnin tukena. Lappeenrannan teknillisen yliopiston tietotekniikan osaston diplomityö.
Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061568

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti