Sivut

torstai 13. toukokuuta 2010

Verkkomainonnan kanavat ja niiden tuotto

Interactive Advertising Bureaun eli iAb:n verkkoartikkelin mukaan verkkomainonnasta saadut voitot nousivat ennätykselliseen USD 6.3 miljardiin loppuneljänneksellä vuonna 2009. Tulojen määrä on artikkelin mukaan jonkin verran tippunut monena vuotena peräkkäin saavutetusta vuosittaisesta noin 22,7 miljardista. Tätä lukemaa tukee Wired:ssä vuonna 2007 julkaistu verkkoartikkeli, jossa koko vuoden tuloiksi ennustettiin 20-21 miljardia. Kuriositeettina näihin arvoihin voi verrata aikaisemmassa blogimerkinnässä Alternative Scenarios to THE “BANNER” YEARS mainittua varsin optimistista yli 36 miljardin odotusarvoa vuodelle 2011.

iAb:n artikkelissa mainittiin myös käytetyt mainostuskanavat ja niiden osuus verkkomarkkinoinnissa. Hakukoneisiin liitetty mainonta (search and display advertising) edusti suurinta osaa noin 47% osuudella. Kuvalliseen sisältöön perustuva mainonta, kuten bannerit ja digitaalinen video edustivat toiseksi suurinta osaa. Näistä digitaalinen video on nostanut suosiotaan ja sen kasvun odotetaan kasvavan sitä mukaa, kun tekniikka sallii laajamittaisen digitaalisen videon levittämisen. Perinteisiin medioihin verrattuna verkkomainonnan osuus kaikesta mainonnasta nousi 8 prosentista 17 prosenttiin.

2 kommenttia:

  1. Muutamassa blogissa on keskusteltu siitä, miten tehokkaita ja/tai ärsyttäviä mainokset ovat. On mielenkiintoista seurata millä tavalla digitaalinen video alkaa toimimaan mainonnan keinona! Mihin videot sijoitetaan, mikä on yhden pätkän maksimipituus > miten monta sekuntia kuluttaja jaksaa keskittyä videon katsomiseen ym.

    VastaaPoista
  2. Oma käsitykseni on, että videot tulisivat ainakin alussa nojaamaan pitkälti Flash teknologiaan ja sen myötä appletien nykyiseen sijoittelupolitiikkaan. Flashilla kun on aika laajassa käytössä oleva videoformaattia, joskin ilmeisesti HTML5 standardi tulee sisältämään määrittelyn myös videolle.

    Mielestäni videon käyttö sinänsä on hieman vanhanaikaista näinä hyvän graafisen suunnittelun omaavan interaktion aikana..

    VastaaPoista