Tässä blogissa keskustelun keskipisteessä olevat online-mainonnan tekniset sovellukset eivät ole kaikille online-mainonnan muodoille olennaisia huomion kohteita. Internet on myös mullistanut keskustelukulttuurin, minkä seurauksena kuluttajilla on paljon tietolähteitä, joita hän voi hyödyntää ostopäätöstä tehdessään. Nämä blogit ja muut vapaan keskustelun alustat ovat myös mainonnan kannalta äärimmäisen tärkeitä.
Kyösti Pennasen vuonna 2009 Vaasan yliopiston Kauppatieteellisessä tiedekunnassa tarkastettu väitöskirja nostaa esiin netti-kauppojen ja kuluttajien väliseen luottamukseen liittyviä ongelmia. Pennasen kirjoituksissa korostetaankin uudenlaista näkökulmaa kuluttajien luottamuksen, ja siten myös ostopäätöksen, synnyttämiseksi. Hän näkee aiemman keskustelun keskittyneen nimen omaan liian paljon teknologiaan, unohtaen sen prosessin, jossa kuluttajien luottamus, lojaalius ja ostopäätökset todellisuudessa muodostuvat.
Pennanen painottaa nettisivuissa yksinkertaisuutta ja neutraaleja värejä. Hän suhtautuu myös uusimpien teknologisten sovellusten, kuten video-sovellusten käyttöön varauksella. Suurin osa käyttäjistä on kuitenkin aivan tavallisia kuluttajia, joita uusimman teknologian esittely ei yleensä juurikaan kiinnosta. Raskaat sivut ja hitaat yhteydet voivat ennemminkin työntää kuluttajan kilpailevan yrityksen palveluihin.
Pennanen on siis täysin vastakkaisella linjalla tässä blogissa esiteltyjen Justin Fosterin näkemysten kanssa. Fosterin uskoo, että tekniset sovelukset omaksutaan nopeasti osaksi netti-sivuja, ja kuluttajat jopa vaativat tätä uuden teknologian hyödyntämistä. Pennasen näkemys netti-kaupan kenttään Suomessa vaikuttaa soveltuvan luonnollisemmin nimen omaan suomalaiseen netti-ympäristöön. Kuten Pennanen toteaakin suuri osa palvelun käyttäjistä ei tule sivuille ihailemaan uutta teknistä sovellusta, vaan etsimään tietoa ja kuluttamaan. Yleisesti netti-kauppojen sivut eivät ainakaan Suomessa ole niitä paikkoja, joissa kannattaa keskittyä näyttävyyteeen ja teknisiin hienouksiin. Netti-kauppojen sivuissa nopeus, loogisuus ja luotettavuus ovat varmasti paljon tärkeämpiä tekijöitä.
Pennanen, Kyösti (2009). The Initial Stages of Consumer Trust Building in e-Commerce. A Study of Finnish Consumers. Vaasan yliopisto.
Väitöskirja kokonaisuudessaan luettavissa osoitteessa: http://www.uwasa.fi/julkaisusarjat/luettelo/?julkaisu=574
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Nähdäkseni suuri osa verkkokauppojen luottamuksesta syntyy esimerkiksi usean käyttäjän arvioinnit eri tuotteista ja vakuuttava layout sivustolla. Olen jossain määrin samaa mieltä uusien teknologiden käytöstä, ne voivat vieraannuttaa peruskäyttäjän. Toisaalta jos verkkokauppa niin haluaa, se voi vedota ns. early adoptereihin, eli ihmisiin jotka haluavat kokeilla asioita nopeasti.
VastaaPoistaMielestäni uusia teknologioita melkeinpä pitää olla, kun puhutaan verkossa myymisestä. Verkon hyviin puoliinhan juuri kuuluu interaktiivisuus, ja siten mahdollisuus esimerkiksi juuri videomateriaalin kautta tuotteeseen tutustumiseen. Eihän kenenkään pakko ole videoita katsella, mutta sen mahdollisuuden tarjominen tuskin karkottaa ketään pois sivuiltakaan.
VastaaPoistaEn myöskään ymmärrä miksi Suomalaisten verkkosivujen tulisi olla neutraalin värisiä ja yksinkertaisia. Paremminkin luulen, että juuri hyvä visuaalisuus houkuttelee ostajia ja edistää luotettavuutta, samalla tavalla kuin muussakin mainonnassa.
Samaa mieltä olen siitä, että tietysti tietoa pitää olla hyvin saatavilla, sekä käyttö helppoa. Kuitenkin luulen, että se joka verkkokauppaan eksyy, osaa myös sieltä haluamansa tilata.
"Kuten Pennanen toteaakin suuri osa palvelun käyttäjistä ei tule sivuille ihailemaan uutta teknistä sovellusta, vaan etsimään tietoa ja kuluttamaan."
VastaaPoistaTaidan kuulua niihin suomalaisiin, jotka eivät kaipaa nettikauppoihin ylimääräisiä teknisiä ominaisuuksia, sillä jollakin tasolla allekirjoitan tuon Kyösti Pennasen kommentin. En toki ole näyttävää visuaalisuutta tai muita hienoja ominaisuuksia vastaan, kunhan niitä käytetään kohtuudella eikä käytettävyyden kustannuksella.
Omalla kohdalla luottamusta herättää ainakin tunnettu nimi. Lisäksi googlaamalla saa jo muutaman linkin kautta helposti kuvan luotettavuudesta muiden asiakkaiden kokemuksista. Puskaradiokin toimii aika nopsaan, kiitos Facebookin.
VastaaPoistaSelkeä visuaalisuus on toki seikka, johon tulee kiinnitettyä huomiota. Ns. "halpahallimainen" ulkoasu ei saa kovin paljoa kiitosta eikä luottoa.