Pienet ja keskisuuret yritykset eivät luota verkkomainontaan Pohjoismaissa. Tämä käy ilmi Googlen ja TNS Gallupin teettämästä tutkimuksesta. Sen mukaan kahdeksan kymmenestä pohjoismaisesta pk-yrityksestä, jolla on käytössään omat kotisivut, ei käytä lainkaan bannerimainontaa. Hakukonemainontaakin käyttää vain 30 prosenttia verkkosivuilla varustetuista pk-yrityksistä.
Tulokset ovat yllättäviä, sillä 65 prosentilla Pohjoismaiden pk-yrityksistä on omat verkkosivut. Jopa 78 prosenttia yrityksistä pitää sivujen vaikutusta positiivisena liiketoimintaan. Verkkomainonnasta ei kuitenkaan olla perillä. Lähes puolet yrityksistä myöntää suoraan, ettei ymmärrä verkkomainonnan toimivuutta. Hakukonemainonta on vielä bannerimainontaa vieraampaa. Google Suomen maajohtaja Anni Ronkainen on tuloksista ymmällään.
– On erittäin yllättävää, että teknologisesti edistyneissä pohjoismaissa verkkomarkkinoinnin hyödyntäminen on näin vähäistä. Yli kahdeksankymmentä prosenttia suomalaisista käyttää verkkoa, joten olisi luonnollista, että myös yritykset käyttäisivät tämän potentiaalin hyödykseen.
TNS Gallup haastatteli alkuvuodesta toteuttamaansa tutkimukseen 776 pk-yrityksen markkinointipäällikköä Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa.
Markkinointi & Mainonta (2010). Verkkomainonta ei sytytä pk-yrityksiä. Julkaistu 2.3.2010:
http://www.marmai.fi/uutiset/article380003.ece?s=l&wtm=Markkinointi_Mainonta/-02032010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Niin, tuossa on kyllä selkeä epäkohta. Yritykset luottavat netin positiiviseen vaikutukseen kotisivujen kautta, mutta mainonnan ei uskota toimivan. Tosin edelleen suuri osa yrityksistä on jumiutunut niihin hutiloiden kasattuihin 15 vuotta vanhoihin nettisivuihin. Eli ei siihenkään puoleen markkinoinnista kovin paljon panosteta.
VastaaPoistaTuo online-mainonnan vähäisyys osoittaa, että kuluttajien ajatellaan surffailevan laput silmillä sinne heidän omille sivuille. Vai onkohan tässä pienempien yritysten osalta kyse vain siitä, että koko asiaa ei olla edes ajateltu? Odotetaan vielä sitä internetin yleistymistä.
On yllättävää, etteivät edes pääkaupunkiseudun yritykset ole tämän enempää osallisina verkkomainontaan. Uskon, että syy tähän voi olla se, että tietotaitoa ei yksinkertaisesti ole riittävästi mainonnan toteuttamiseen. Tarvittaisiin siis ulkopuolista apua toteutukseen, joka tietysti maksaa, joten riskiä ei helposti uskalleta ottaa. Luulen kuitenkin, että suunta tässä asiassa on ylöspäin, ja kun joku uskaltaa, niin uskaltavat muutkin. Sitä siis odotellessa.
VastaaPoistaLieneekö monikaan pienyrityksistä valmis maksamaan mainonnasta internetissä. Tiedän yrityksen, joka ei halunnut maksaa edes domainista ja jätti näin ollen hankkimatta. Ko. yritys tulee siis tuskin panostamaan mainontaankaan netissä. Perinteinen mainonta siis jyllää edelleen. Tarvitaankohan tähän vanhan kaartin siirtyminen eläkkeelle, jolloin uuden sukupolven tottunut netin käyttö saa ymmärtämään mainonnan tärkeyden myös netissä.
VastaaPoista