Sivut

torstai 13. toukokuuta 2010

Verkkomainonta Facebookissa

Nielsenin verkkoartikkelin Facebook’s ads work pretty well mukaan verkkomainoksia voidaan mitata kolmella eri mittarilla. Nämä ovat mainoksen muistaminen, brändin tunnettavuuden lisääminen ja ostoaikeen herättäminen.

Nielsen testasi Facebookissa toimivien mainosten tehokkuutta näillä kolmella mittarilla. Mainosten sisällön muistaminen on perinteisiin verkkomainoksiin verrattuna 10% tehokkaampaa, brändin tunnettavuuden lisäys oli 4% ja 2% korotus ostoaikeen herättämiskyvyssä. Facebookin mainonta siis toimii. Artikkelin mukaan erityisen tehokasta mainonta oli silloin, kun mainoksessa mainittiin, että käyttäjän joku FB-kaveri käyttää mainostettavaa tuotetta. Facebook ystävillä on siis tehostava vaikutus eräänlaisen luottamuksen herättämisessä.

Perinteisiin medioihin verrattuna sosiaalinen media toimii hieman eri tavalla. Siinä missä perinteinen media perustuu lähinnä maksettuun kampanjointiin, sosiaalisessa mediassa on myös ansaittuja resursseja (eli käyttäjät, jotka voivat olla esim. faneja). Mitä enemmän tuotteella on uskollisia seuraajia, sitä helmpompaa ja halvempaa on myös mainonta.

Nielsenin artikkelia kohtaan on kuitenkin pakko esittää kritiikkiä. Toisen artikkelin mukaan Nielsen ja Facebook ovat toimineet yhteistyössä jo jonkin aikaa ja yhteistoiminnan alettua on Facebookin mainontakyvystä julkaistu vähän liiankin loistavia arvioita.

6 kommenttia:

  1. Aika mielenkiintoisia tuloksia, sillä esittelin itse omassa blogissani juuri erään tutkimuksen samasta aiheesta, jossa oli keskitytty käyttäjien mielipiteisiin Facebook-mainonnasta. Tuloksena oli, että suurin osa käyttäjistä koki mainonnan häiritsevänä ja tehottomana. Vaikka suhtautuminen ainakin sen tutkimuksen mukaan onkin hyvin negatiivista, voi olla, että loppujen lopuksi mainonnalla saadaan kuitenkin tulosta aikaan, eikä kaikki menekään ihan kuuroille korville...

    VastaaPoista
  2. Lienekö tässä sitten taustalla jonkinlaista korruptiota, niinkuin tuo toinen artikkeli vihjailee!?

    VastaaPoista
  3. Itse olen sujuvasti poistellut mainoksia FB:ssa, jos ärsyttävät. Niitä, jotka eivät ärsytä, en klikkaile. Muutenkin klikkaan todella harvoin jotain mainosta. Helpommin menen siis tsekkaamaan sellaisia, joista joku kaveri ilmoittaa pitävänsä.

    Monet tutkimukset tuntuvat olevan yritysten maksamia, koska tulokset vaikuttavat välillä kovin maireilta.

    VastaaPoista
  4. Itse en edes kauheasti kiinnitä huomiota mainoksiin, joita FB:ssä on. Tietysti jollain tasolla varmasti huomioin ne, mutta eivät niissä mainostettavat asiat yleensä ole henk.koht. kiinnostavia. Olen muistaakseni yhden kerran klikannut mainosta tarkoituksella. Suurimman osan kerroista vahingossa. En muista, onko FB:n etusivulla aikaisemmin ollut mainoksia, mutta nyt ne ovat ainakin poistuneet.

    VastaaPoista
  5. Opettaja: Onko tämä Nielsen-yritys teille kenellekään entuudestaan tuttu?

    VastaaPoista
  6. Minulla oli alustava käsitys yrityksestä, mutta ilmeisesti se on paljon muutakin kuin mitä osasin odottaa.

    http://wikimobidex.org/index.php?title=The_Nielsen_Company

    VastaaPoista